Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2008

Η γυναίκα μαζοχίστρια (ή αλλιώς μπρος στα κάλλη τι είναι ο πόνος)

Η γυναίκα μαζοχίστρια (ή αλλιώς μπρος στα κάλλη τι είναι ο πόνος)


Την βρίσκεις παντού. Απόλυτα προσαρμοσμένη στις επιταγές της εκάστοτε μόδας ή υποκουλτούρας. Κάθε εποχή είναι διαφορετική, ανάλογα με το τι προστάζουν οι άνδρες. Το κοινό χαρακτηριστικό που έχουν οι συγκεκριμένες είναι το εξής: Η ερωτική τους αλλοτρίωση σε συνδυασμό με την απολιτικοποίηση. Έχουν τσιμπήσει για τα καλά το δόλωμα της πατριαρχίας (μάλιστα ελάχιστες έχουν αποβλακωθεί σε τόσο μεγάλο βαθμό που έχουν φτάσει σε σημείο να το υπερασπίζονται). Οι καπιταλιστικές κοινωνίες είναι κατακλεισμένες απο αυτές. Σε αυτό έχουν συμβάλλει όλοι από λίγο: η εκκλησία, η οικογένεια, η σεξουαλική "απελευθέρωση", το κράτος, η ετεροφυλοφιλία, τα μμε και οι υπόλοιποι εξουσιαστικοί και πατριαρχικοί φορείς πλύσης εγκεφάλου. Οι σύγχρονες κοινωνίες είναι οι κοινωνίες του βιασμού και της εκμετάλλευσης, είναι οι κοινωνίες που το σεξ, η ερωτική επιθυμία, οι φαντασιώσεις, κλπ κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο μυαλό της κάθε μικροαστής/ου. Ο καπιταλισμός δυστυχώς έχει πετύχει τον στόχο του, την ερωτική εγκαθίδρυση. Οι καλύτεροι σύμμαχοί του είναι ο ηδονισμός και ο ερωτισμός (που αποτελούν τα εναρκτήρια στάδια του βιασμού) . Όσο απειλητικές κι ας φαντάζουν οι σεξοφιλικές και μισογυνιστικές θεωρίες του Φρόιντ το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας τις έχει υιοθετήσει. Πλέον είμαστε στην θέση να μιλάμε για μια οργασμοκεντρική κοινωνία. Μια κοινωνία που για χάρη της ικανοποίησης έχει δημιουργήσει το δουλεμπόριο γυναικών, τις τσόντες, τον γάμο, τα μπουρδέλα, το "ελεύθερο" σεξ, την ετεροφυλοφιλία (η μόνη σχέση ετεροφυλοφιλίας που δεν είναι βιασμός είναι η σχέση ανάμεσα σε μία λεσβία κι έναν ομοφυλόφιλο), τον σαδομαζοχισμό, τα όργια (συλλογικός βιασμός), τον φετιχισμό, τα sex clubs, το lifestyle, την ερωτική "τέχνη", τις "γκόμενες", τα "πουτανάκια", τα "μουνιά" κ.ο.κ. Μια κοινωνία που ανέχεται και προωθεί τον βιασμό και την ενοχοποίηση της ομοφυλοφιλίας.

Μπορεί η πηγή του "κακού" να είναι ο ανδρισμός (κοινωνική υπόσταση εξουσίας, ετεροφυλοφιλίας και βιασμού) αλλά πρέπει να μας προβληματίζει το γεγονός ότι υπάρχουν γυναίκες που ανταποκρίνονται στον προκατασκευασμένο ρόλο της παθητικής ετεροφυλόφιλης. Γυναίκες που ταλαιπωρούν και βασανίζουν το σώμα τους για χάρη της ομορφιάς, της φιλαρέσκειας και του σεξ (τριών βασικών στοιχείων της πατριαρχίας και της κοινωνικής διαμόρφωσης των σχέσεων υπό το ανδρικό βλέμμα) , τρυπάνε μέρη του σώματος τους (σκουλαρίκια, τατουάζ), κατακρεουργούν το δέρμα τους με διάφορα χημικά και αποτριχώσεις (κρέμες, μακιγιάζ, ξυραφάκια, κολόνιες, βαφές, κολλητικές ταινίες, κλπ), σφαγιάζονται οικιοθελώς (αισθητικές επεμβάσεις - σιλικόνες, εγχειρήσεις αλλαγής φύλλου - transexual), καταστρέφουν και ταλαιπωρούν το σώμα τους (δίαιτες, ερωτικά εσώρουχα, προκλητικό ντύσιμο, γυμναστήρια, τακούνια, ενασχόληση με την εμφάνιση) και το σκληρότερο, καλλιεργούν τον μαζοχισμό και στο ερωτικό επίπεδο ("αρέσκονται" στο ετεροφυλοφιλικό σεξ - διείσδυση σε διάφορες μορφές, στην ερωτική βία, στο να τις βλέπουν ως σκεύος ηδονής, να καβλώνουν τους άντρες, να χαίρονται με το να τις θαυμάζουν σχετικά με το πόσο όμορφες και υποταγμένες είναι, να ασχολούνται με το πως να φανούν ελκυστικές, να μιλάνε και να φέρονται με ερωτικό τρόπο ή ακόμη και να επιδιώκουν τον γάμο). Συνηθισμένη τείνει να γίνει η εικόνα της γυναίκας που επιθυμεί να γίνει top model και γλάστρα ή γυμνή πρωταγωνίστρια σε έργα "τέχνης" (αισθητική εκπόρνευση του γυναικείου σώματος ως "ωραίο και ερωτεύσιμο" - καλλιτεχνικά αξιοποιήσιμο (μούσα του δημιουργού) απο την ανδροκρατία ). Δεν είναι λίγες οι φορές που σχεδόν όλες μας έχουμε έρθει αντιμέτωπες με καταστάσεις που γυναίκες υπερασπίζονται την μητρότητα και την οικογένεια στις ύστατες προσπάθειες τους να βρουν καταφύγιο από τις ανασφάλειες (που προέρχονται απο την ανδρική επιβολή) μέσα από τον κτηνώδη θεσμό της συζυγικής συντροφικότητας. Οι γυναίκες που ανταποκρίνονται σε αυτά υπακούν στο ανδρογενές πρότυπο της μαζοχίστριας (κάθε μορφή σαδομαζοχισμού είναι η ερωτική έκφραση της ανδροκρατίας). Οι βιαστές θα προσπαθήσουν να μας καθησυχάσουν και να πούνε ότι όλα είναι θέμα αισθητικής και ότι κανένας άντρας δεν πίεσε καμία γυναίκα να κάνει αποτρίχωση, να βάψει τα μαλλιά της, να φορέσει φούστες, ή να κάνει άλλες διάφορες υποτιμητικές πράξεις. Το πρόβλημα είναι πως δεν πρόκειται απλά για μια επιλογή, όσο αθώα κι ας μας τα παρουσιάζει η πατριαρχία, αλλά αντιθέτως πρόκειται περί επιβολής φαλλοκρατικών προτύπων και αντιλήψεων που πραγματώνεται μέσα από τα ανδροκρατούμενα μμε, κράτος, οικογένεια, κλπ.

Για να ξεπεραστεί αυτή η κατάσταση πρέπει να θελήσουν όσες θέλουν να χειραφετηθούν να εξαλείψουν πλήρως τον ανδρικό πολιτισμό της εκμετάλλευσης και της ετεροφυλοφιλίας. Στόχος που δεν είναι εύκολα επιτεύξιμος. Ένα σημαντικό βήμα για αυτό θα ήταν να απαρνηθούν και να προσπαθήσουν να καταστρέψουν το μαζοχιστικό πρότυπο της γυναίκας. Ένα πρότυπο που υπήρχε όσο υπήρχε πατριαρχία και θα υπάρχει όσο υπάρχει πατριαρχία. Με το να σιωπεί κάποια και να το υπομένει δεν πετυχαίνει τίποτα ενώ σε περίπτωση που δηλώνει ότι το απολαμβάνει υπερασπίζεται την σεξουαλική της αλλοτρίωση, υποτιμά και δεν σέβεται τον εαυτό της. Η αντιερωτική γυναίκα, η γυναίκα απαρνήτρια, είναι η γυναίκα απειλή προς τον πολιτισμό της εκμετάλλευσης. Η μάχη ενάντια στην πατριαρχία είναι επίπονη και απαιτεί πολύ κόπο και πολλές θυσίες. Η πολιτικοποίηση και το πάθος για απελευθέρωση απο την ανδρική κυριαρχία (που πολιτικά ερμηνεύεται ως καπιταλισμός) είναι καθήκον κάθε επαναστάτριας. Το δίλλημα που προκύπτει είναι το εξής: Ή με τον ερωτισμό ή με την επανάσταση.

Αναρχοφεμινιστική Ριζοσπαστική Ομάδα Αθηνών


Το βρήκα στο Indymedia Αθήνας και το αναδημοσιεύω γιατί θέλω να κάνω σχολιασμό….(Ωχχχ…..)

Προσωπικά διαφωνώ γενικά με το παραπάνω κείμενο διότι αν μπούμε στη λογική τους τότε ουσιαστικά θα αφανιστεί το ανθρώπινο γένος. Αυτό θα συμβεί επειδή για να εδραιωθεί η πράξη τους δε θα πρέπει να υφίσταται αυτό που αποκαλούν «βιασμός» και δεν είναι άλλο από τη συνηθισμένη ετεροφυλοφιλική επαφή. Θεωρούν δε ότι η μόνη «επιτρεπτή» ετεροφυλοφιλική επαφή είναι αυτή μεταξύ μιας λεσβίας και ενός ομοφυλόφιλου. Σε αυτή την περίπτωση αν και λειτουργικά μπορεί να υπάρξει επαφή, ουσιαστικά είναι συμβιβασμός-συναίνεση, γεγονός που καταστρατηγεί την ελεύθερη βούληση και έρχεται σε αντίθεση με την αναρχική σκέψη γενικώς. Και αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή η φύση του ομοφυλοφίλου είναι να αποστρέφεται την επαφή με το αντίθετο φύλο. Έτσι προς χάριν της αναπαραγωγής «απορρίπτει» το βολονταρισμό(το αυτόβουλο που χαρακτηρίζει την αναρχική δράση).

Το φαινόμενο, η σύγκρουση του αναρχοφεμινισμού με τον κλασσικό αναρχισμό, όμως δεν είναι παλιό. Από τις αρχές της ανάπτυξης και συστηματοποίησης της θεωρίας του, η σύγκρουση έχει πάρει πολλές μορφές, πάντα όμως παραμένει στο θεωρητικό πεδίο. Κατά την Ισπανική Επανάσταση(1936-1939) οι αναρχοφεμινίστριες συνενώθηκαν με τις δυνάμεις της F.A.I και της C.N.T ισχυροποιώντας τις ελευθεριακές κολεκτίβες της Καταλονίας. Ε βέβαια ας μην ξεχνάμε τα γραπτά(κυρίως τις μπροσούρες) της Goldman…. Έχουνε επηρεάσει πολύ κόσμο στη σκέψη του!(και εμένα)

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Endiaferon...sthn arxh paraxeneuthka ligaki,peri biasmou ,"Η αντιερωτική γυναίκα, η γυναίκα απαρνήτρια, είναι η γυναίκα απειλή προς τον πολιτισμό της εκμετάλλευσης"kai sto shmeio pou elege "oles mas"(lew ti sto kalo??).Einai sth fush tou an8rwpou,de mporeis na allaxeis merika pragmata.Mhpws h palaioli8ikh gunaika,tote pou den uphrxe h kapitalistikh koinwnia,den aloife ta magula ths me aima gia na deixnun pio kokkina?Den eftiaxne ligaki ta mallia ths mhn einai xemaliasmenh otan h8ele na entupwsiasei ena arseniko?Pantws swsta to e8eses sto telos,paradexomai

Νίκος είπε...

Ο αναρχισμός και οι διάφορες «σχολές» του δεν αντιτίθενται ακριβώς στον καπιταλισμό… Είναι η δράση ενάντια στην εκμετάλλευση, η οποία είναι διαχρονικό φαινόμενο της μη βολονταριστικής- ελευθεριακής κοινωνίας. Σήμερα απλώς έχει ως στυλοβάτη και μέσο έκφρασης το καπιταλιστικό σύστημα. Από την προϊστορική εποχή λοιπόν, ή τελοσπάντων όσο παλιά μπορεί να φανταστεί κανείς την ύπαρξη ανθρώπινων όντων, υπήρχαν κοινωνίες, περισσότερο ή λιγότερο εξελιγμένες ως προς τις σχέσεις των μελών. Όπως λέει και ο Μπακούνιν οι άνθρωποι πάντα ζούσαν σε κοινωνίες(οτιδήποτε άλλο απλά δεν ήταν ανθρώπινο ον αφού και κατά τον Αριστοτελικό ορισμό ο άνθρωπος είναι ζώο κοινωνικό). Η εκμετάλλευση πέρασε από πολλά στάδια. Από την αυστηρή βασιλεία, τις σκληρές θρησκείες, τις αιμοβόρες αυτοκρατορίες, τη φεουδαρχία και τελικά τον καπιταλισμό. Γι’αυτό το λογο εντοπίζει και τη ρίζα της, στην εξουσία και όχι απλά σε ένα σύστημα διαφορετικό του σοσιαλισμού όπως κάνει ο κομμουνισμός.

Όταν λοιπόν λες ότι η προϊστορική γυναίκα χρησιμοποιούσε κάποιας μορφής καλλυντικά ή καλλωπιζόταν ίσως να χεις απόλυτο δίκιο. Δεν έχω γνώση επ’αυτου αλλά μπορώ να υποθέσω ότι κάτι τέτοιο μάλλον είναι γεγονός. Σύμφωνα με το παραπάνω κείμενο(που είναι κατά τη γνώμη μου ένα πολύ σκληροπυρηνικό αναρχοφεμινιστικό μανιφέστο) ο καλλωπισμός αποτελεί δέσμευση, καταπίεση από την σοβινιστική άρχουσα τάξη που θέλει τη γυναίκα υποζύγιο του άνδρα. Και δω κάνουν δυο «αιρετικά» λάθη-παραλείψεις πιστεύω. Πρώτο, η εκμετάλλευση χτυπά όλη την κοινωνία και οι φυλετικές διακρίσεις απλά υπονομεύουν την κοινωνική ενότητα και σ’αυτή την παγίδα πέφτουν καταδικάζοντας τους ετεροφυλόφιλους(ευτυχώς όπως προαναφέραμε συνήθως μόνο σε θεωρητικό επίπεδο). Δεύτερο, ο καλλωπισμός αποσκοπεί στην ύπαρξη αυτού που θεωρεί καλαίσθητο η κυρίαρχη νοοτροπία. Βέβαια, απ’αυτή την άποψη δεν είναι άδικη η δράση τους, αφού αμφισβητούν ένα status-quo, μια μαζοποιημένη θεώρηση. Όμως, σκεπτόμενοι με τις τρέχουσες συνθήκες ή με οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες που αφορούν αυτό το πεδίο, τα μέσα δεν είναι δυνατόν να βλάψουν από μόνα τους. Πάντα φταίει η χρήση, η κατάχρηση και η προσκόλληση. Ε δε νομίζω ότι μια γυναίκα υποδουλώνεται αν βάψει τα μαλλιά της, αν βάψει τα νύχια της, αν προσέξει το ντύσιμο της. Άλλωστε και από κει μπορεί να φανεί κάποια διάσταση της προσωπικότητας της. Αν όμως αυτό γίνει αυτοσκοπός τότε μάλιστα, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Και σίγουρα αυτό που σήμερα λέγεται καπιταλισμός αυτό προσπαθεί να περάσει, να στρέψει τη γυναίκα αλλά και τον άντρα σε τέτοιους «αυτοσκοπούς»! Απλώς θεωρεί τη γυναίκα πιο αδύναμη, εύθραυστη μετά την πρόσφατη «χειραφέτηση» της.

Πιστεύω για τον αναρχοφεμινισμό όπως παρουσιάζεται στο κείμενο αυτό ότι βρίσκεται σε λάθος δρόμο. Δε θα πρέπει να δώσει βαρύτητα στη δημιουργία της «αντιερωτικής γυναίκας επαναστάτριας». Κάτι τέτοιο είναι παράλογο αφού δεν υπάρχει τίποτα πιο ερωτικό από την επανάσταση. Οι διάφορες ανάμεσα στα δυο φύλα δε σημαίνουν ανισότητα. Αν ήταν έτσι τότε οι λαοί δε θα ήταν ίσοι. Είναι σα να πετάμε πέτρες στον ήλιο… Η διαφορετικότητα είναι αυτή που χαρίζει την ποικιλομορφία, τον πλούτο των εικόνων, των συναισθημάτων, τη χαρά της επαφής. Ο αναρχοφεμινισμός θα πρέπει να προσηλώσει την προσοχή του στην ενημέρωση της γυναίκας και να την παροτρύνει να βρει τον εαυτό της και όχι στο να δημιουργήσει μια μάζα «αντιερωτικών γυναικών».

Και για να κλείσω... Απειλή για τον πολιτισμό της εκμετάλλευσης είναι το κοινωνικό καζάνι που βράζει, έτοιμο να τελειώνει με την εκμετάλλευση… Απλά περιμένει την αφορμή….

Ανώνυμος είπε...

Έχει αρκετά σωστά σημεία το άρθρο/προκύρηξη αλλά απο την άλλη δεν αποφεύγει τα συνηθή κλισέ αντίστοιχων κειμένων. Δεν αποφεύγει το κλισέ του να θεωρήσει ότι όλοι οι άντρες είναι "φαλλοκρατικά γουρούνια" και ουσιαστικά να βγάλει οποιονδήποτε άντρα εκτός αυτού του αγώνα που αναφέρεται. Δεν αποφεύγει το κλισέ του να μην κάνει κριτική στον ίδιο τον φεμινισμό και τα αποτελέσματα του, μέχρι σήμερα. Δεν αποφεύγει το κλισέ του να κοιτάξει λίγο παραπέρα και να δεί παρόμοια χαρακτηριστικά που προωθούνται στο αντίθετο φίλο - "για να είσαι επιτυχημένος σεξουαλικά πρέπει να έχεις αυτοκίνητο, λευτά, κλπ κλπ".

Εγώ βλέπω ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην εποχή μας είναι ότι έχει χαθεί σε μεγάλο βαθμό το κανάλι επικοινωνίας μεταξύ αντρών και γυναικών. Το κανάλι που επιτρέπει το να μοιραζόμαστε τις ανυσηχίες μας, να μιλάμε και να εκφραζόμαστε ελεύθερα και ανοιχτα μεταξύ μας. Μάλιστα πιστεύω ότι ένα μέρος της νεολαίας που στρέφεται προς την ομοφυλοφυλία, σήμερα, το κάνει γιατί βλέπει αυτό το κανάλι να είναι τόσο στενό και δύσβατο, τόσο γεμάτο "πρέπει" και "υποτίθεται" που βλέπει τελικά ότι η επικοινωνία με το άλλο φύλο ακόμα και να γίνει εφικτή θα είναι τελικά πολύ ρηχή και ανούσια.

Η γνώμη μου είναι ότι αυτή η μάχη που αναφέρεται ο/η συγγραφέας, για να γίνει και για να έχει οποιοδήποτε αποτέλεσμα πρέπει να γίνει και απο τα δύο φύλα. Μαζί. Ήμουν για αρκετά χρόνια μέρος αυτού που ονομάζουμε αναρχισμό αλλά και αυτού που ονομάζουμε αριστερά, στην Ελλάδα, και γνωρίζω ότι δυστηχώς ένα μεγάλο μέρος αυτών των δύο κομματιών της κοινωνίας μας παραμένει απαλλωτριωμένο όσο αφορά αυτά τα θέματα που θίγει το κείμενο. Και νομίζω εκεί είναι η αρχή οποιοδήποτε αγώνα. Αν η αριστερά και ο αναρχισμός δεν μπορέσουν να λύσουν αυτά τα προβλήματα στο εσωτερικό τους, πως περιμένουν να απευθηνθούν στην οιπόλοιπη κοινωνία;

-------
Νίκο νομίζω θα 'πρεπε να παραθέσεις ένα link στο αρχικό κείμενο, γιατί και εκεί μπορεί να σχολιάσει κανείς το κείμενο ή να διαβάσει τις απόψεις των άλλων.